Eerste week vrijwilligerswerk Sulawesi - Reisverslag uit Tasikoki, Indonesië van Delphine Willige - WaarBenJij.nu Eerste week vrijwilligerswerk Sulawesi - Reisverslag uit Tasikoki, Indonesië van Delphine Willige - WaarBenJij.nu

Eerste week vrijwilligerswerk Sulawesi

Door: Delphine

Blijf op de hoogte en volg Delphine

19 Maart 2014 | Indonesië, Tasikoki

Hallo daar!!
Laat ik maar een teken van leven geven! Is alweer een week geleden dat ik op het vliegveld werd uitgezwaaid.

Vlucht naar Singapore was prima, vooral omdat ik gezellig naast papa zat en de stoel tussen ons in vrij bleef. In Singapore zaten we in een top hotel, heerlijke bedjes en een mooi uitzicht over de Singapore river. Daar 2 dagen kunnen wennen aan het bloedhete klimaat en het tijdsverschil.

Vanuit Singapore was het 3,5 uur vliegen naar Manado AirPort in Noord-Sulawesi. Vanaf daar nog een uurtje rijden naar Tasikoki, het park waar ik vrijwilligerswerk doe. Eenmaal bij de lodge aangekomen kregen papa en ik een kamer met een super mooi uitzicht: groen oerwoud met daarachter de zee. De kamer zelf was minder primitief dan ik had verwacht. Gelukkig was er airco en een enigszins normale badkamer. Dirk Jan, de leider van het centrum, is een Nederlandse jongen die na zijn studie naar Sulawesi is gekomen. Hier in Tasikoki houdt hij nu het overzicht. 's Avonds gegeten met de andere gasten, waaronder een jong Nederlands stel dat op rondreis is. Veel Nederlanders dus.

Volgende dag kregen we een rondleiding door het park. Alle dieren die hier zitten, waren onderschept in de dierenhandel. Hier worden ze verzorgd en als ze geluk hebben uiteindelijk in het wild uitgezet. Helaas is dat bij velen niet het geval omdat ze niet uit Sulawesi afkomstig zijn. Het grootste deel van de dieren hier zijn apen (tientallen makaken en een paar gibbons en orang oetangs). Voor de rest veel papegaaien en andere tropische vogels en twee schattige beertjes. Na de rondleiding lekker gezwommen, hoewel het water zelfs warm was. Daarna naar Tankoko National Park geweest met de twee Nederlanders waar we in het wild Aapjes hebben gezien, erg bijzonder wel. Dit was voor mij de laatste dag als gast hier, want de volgende dag begon voor mij het vrijwilligerswerk. Vanaf dan slaap ik in het Volunteer House met de andere volunteers. Ook papa gaat die dag door naar Borneo. Bye Airco en Bye papa...

De dag van een Volunteer ziet er ongeveer zo uit:
- 05:30 wekker. Ging soepeltjes vanwege m'n jetlag gelukkig.
- 06:00 beginnen. Samen met de volunteers ga je browsen (zoeken naar voedsel voor de dieren). Meestal is dit planten verzamelen in de jungle. Dit is denk ik het zwaarste deel van de dag aangezien het vochtige en hete klimaat killing is tijdens op en neer lopen en er constant enge insecten om je heen springen.. Daarna deel je het voedsel aan de dieren uit.
- 08:00 ontbijt. De kok bereidt 3x per dag de maaltijden, elke keer super chill. Af en toe wel blij dat ik pindakaas had meegenomen.
- 09:00 weer dieren voeden en daarna enrichments maken. Dit zijn een soort speeltjes met voedsel, zodat de dieren wat meer uitdaging krijgen. Creativiteit speelt dus ook een rol.
- 11:30 eindelijk lunch. Net zoals de andere maaltijden vegetarisch en uit de Indonesische keuken. Gelukkig at ik al vegetarisch en de spicy gradatie kan ik goed hebben. De pauze duurt 1,5 uur, lekker relaxen met z'n allen.
- 13:00 tot 15:30 weer aan de bak. De enrichments worden dan uitgedeeld en sommige dieren krijgen een badje, heel lief!

Als je alles opsomt is het voornamelijk eten voorbereiden en uitdelen. Het park is best groot dus veel op en neer lopen in temperaturen van rond de 35 C. Vaak loop je er dus als een natte spons bij, erg lekker. Denk dat dit werk verreweg de beste en zwaarste work out die ik ooit gehad heb.

De vrijwilligers worden trouwens in drie groepen ingedeeld en elke dag een andere groep: Primates (apen), Birds and Bears en Green Rise (deze groep doet de indeling van de hokken en maakt de hokken wat leuker om in te leven als dier).
Eerste 2 dagen zat ik samen met Marie, een wat oudere Zweedse vrouw die twee druppels wat er op mevrouw Vogt lijkt. Gelukkig is zij super aardig. Wij deden team Primates, de aapjes dus. Hiervan zijn de Orang Oetangs natuurlijk mijn favoriet. Ze zijn erg brutaal en speels als een aap, maar tegelijkertijd lijken ze zo erg op mensen. Moeilijk uit te leggen wat ze nou zo bijzonder maakt, maar in ieder geval de leukste oppaskindjes die ik ooit gehad heb!

Na vrijwilligerswerk het lekker relaxen: naar het stadje, kaarten onder het genot van een Bintang of 'afkoelen' in de zee. Deze week zijn we met ongeveer 10 vrijwilligers. Bijna allemaal meiden dus een lekker kippenhok. Het grootste deel is hier Zweeds en de rest Nederlands of Duits. Drie Zweedse meisjes zijn hier net als ik ook aan het reizen en misschien dat ik hun nog in Vietnam tegenkom. In totaal een super leuke groep waar ik zonder problemen 3 weken vrijwilligerswerk mee kan doen!

Een hoop meegemaakt in één weekje. Denk dat jullie nu dan wel een idee hebben wat ik hier allemaal aan het doen ben.

XXX Selamat Jalan (Doei in Indo)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Delphine

Actief sinds 19 Maart 2014
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 2425

Voorgaande reizen:

12 Maart 2014 - 05 Maart 2014

Vrijwilligerswerk Sulawesi

Landen bezocht: